|
www.akwarela.fora.pl akwarela
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barbara Pingot
Sobolowy Master
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 5049
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Zielona Góra Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Wto 21:06, 09 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
savras napisał: | Niestety nawet w ofercie najlepszych marek znajdą się pigmenty o słabej światłotrwałości.
Kilka przykładów:
- PR83 - Alizarin Crimson
- NR9 - Rose Madder Genuine / Rose Dore
- Opera Rose - różowy pigment np PR122 z dodatkiem barwnika fluorescencyjnego, który daje bardzo intensywny kolor ale nietrwały
- PY3 - Hansa Lemon / Lemon Yellow
- PY40 - Aureolin
.. |
Savras - mam ten Opera rose bo ma unikalny kolor, jakoś przeoczyłam info o jego trwałości - w sumie szkoda.
Dostałam informacje o tym, że Daniel Smith wprowadził zestawy tubek 5 ml i latem będzie można dostać wszystkie kolory w małych tubach.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Artur P
pędzlociapacz
Dołączył: 07 Lis 2012
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Lublin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 10:24, 10 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi o kiepską trwałość farb, szczególnie trzeba uważać na kilka kolorów Petersburg-ów, np. Hanza Yellow (PY 1), Orange Lake (PO 17), Violet (PV 3) i kilka innych. Tych pigmentów nie używają szanujące się firmy takie jak Daniel Smith, W&N, Schmincke Horadam; zaś kolor Hansa Lemon (PY 3) jeszcze nie należy do tych najbardziej nietrwałych – przyznaje się do używania jego paru znanych akwarelistów.
Te same pigmenty mogą mieć też różną trwałość, zależnie od producenta.
Ostatnio zmieniony przez Artur P dnia Śro 10:25, 10 Cze 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
savras
paluchomaz
Dołączył: 29 Mar 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 20:28, 10 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Stokrota napisał: | Savras - mam ten Opera rose bo ma unikalny kolor, jakoś przeoczyłam info o jego trwałości - w sumie szkoda.
|
Za Handprint (mowa o wersji Holbein ale to samo je w przypadku W&N)
Cytat: | It is unfortunately only marginally lightfast because the fluorescent basic dye rhodamine B (BV10) has been used. ... In 2005 Winsor & Newton introduced their own opera rose, which has a slightly darker and less intense color and shows pigment separation (resin from quinacridone) in juicy, dilute washes. These paints should not be used in collectible quality artwork. |
Z kolei ulotka W&N:
Cytat: | This is one new colour where the hue will be more desirable for some artists than the ultimate longevity of the colour. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
savras
paluchomaz
Dołączył: 29 Mar 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 20:35, 10 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Artur P napisał: | ... zaś kolor Hansa Lemon (PY 3) jeszcze nie należy do tych najbardziej nietrwałych – przyznaje się do używania jego paru znanych akwarelistów. |
podobnie PR83 też ma swoich zwolenników.
oczywiście PY3 sporo lepiej wypada od kraplaka (światłotrwałość jest zróżnicowana zależnie od marki). niemniej są pigmenty o lepszej światłotrwałosci w tym obszarze spektrum jak np. PY175 (benzimidazolone yellow)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Nitka
miłośnik plamy
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 21:06, 10 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Zmartwilam sie troche, ze PY40 nie nalezy do trwalych kolorow, bo mam aureoline Sennelier z tym pigmentem (stosuje go rowniez Old Holland). Co do PY3 to uzywa go Blockx w fimowym zoltym - Blockx yellow i gwarantuje najwyzsza swiatloodpornosc, wiec nie nalezy on chyba do kiepskich barwnikow.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
savras
paluchomaz
Dołączył: 29 Mar 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 23:39, 10 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Nitka napisał: | Zmartwilam sie troche, ze PY40 nie nalezy do trwalych kolorow, bo mam aureoline Sennelier z tym pigmentem (stosuje go rowniez Old Holland). |
Nawet w najlepszych markach farb można natknąć się na miny.
Nitka napisał: | Co do PY3 to uzywa go Blockx w fimowym zoltym - Blockx yellow i gwarantuje najwyzsza swiatloodpornosc, wiec nie nalezy on chyba do kiepskich barwnikow. |
Handprint niestety nie ma testu BlockX, ale
Handprint napisał: | The ASTM (1999) rates its lightfastness in watercolors as "very good" (II), but my 2004 tests suggest this may be true of some paints but is not true for all. The full strength color in most brands began to darken (brown) slightly after about 6 weeks to two months of sunlight exposure (BWS 6); in some brands this discoloration was significant. Frequently the tints faded noticeably. |
Co do samych 'gwarancji' to różnie może być. Jak poczytać, co o swoich farbach piszą producenci, to okazuje się, że praktycznie wszyscy mają najwyższą zawartość pigmentu, najlepsze spoiwo, najlepszą konsystencję i oczywiście światłotrwałość. A faktycznie to tylko marketingowy bełkot.
Blockx dobre pare lat temu mocno zmienił swoją linię akwarel, nie bez przyczyny zresztą:
Handprint napisał: | This guide pointed out in 1999 that the Blockx signature marketing slogan — I guarantee maximum stability against light of all my shades ... signed, Jacques Blockx — and the claim that Blockx does not and never has prepared transient or unstable shades were both false: Blockx offered five watercolor alizarin lake formulations (all fugitive!), the impermanent Blockx red (PR3) and Blockx yellow (PY1), and their US$31 genuine vermilion (PR106), which promptly turned a scabby brown on exposure to light. All these paints, highlighted as impermanent in my 2004 lightfastness tests, are now gone. |
Obecnie nie ma się do czego przyczepić, jesli chodzi o pigmenty. Niemniej PY3 wypada w nowym gronie najsłabiej.
O tej i innych markach:
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Artur P
pędzlociapacz
Dołączył: 07 Lis 2012
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Lublin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 7:38, 11 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Tekst angielski powyżej jest krytyką pigmentu PY1, zaś pigment PY3 to zupełnie inny odcień żółci i lepsza trwałość. Może lepszą alternatywą jest żółć cytrynowa oparta na pigmencie PY 175, lecz PY3 w testach ma całkiem przyzwoitą trwałość z wyjątkiem Rowney-a (sprawa gorszego producenta pigmentu).
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
savras
paluchomaz
Dołączył: 29 Mar 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 10:33, 11 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Artur P napisał: | Tekst angielski powyżej jest krytyką pigmentu PY1 |
Nie jest to prawdą. Proszę sobie sprawdzić, drugi akapit
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Nitka
miłośnik plamy
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Czw 22:24, 11 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Kod: | Jak poczytać, co o swoich farbach piszą producenci, to okazuje się, że praktycznie wszyscy mają najwyższą zawartość pigmentu, najlepsze spoiwo, najlepszą konsystencję i oczywiście światłotrwałość. A faktycznie to tylko marketingowy bełkot. |
Zgadzam sie, aczkolwiek Schmincke uczciwie przyznaje tylko 3 gwiazdki (na 5 mozliwych) swojemu Lemon yellow z pigmentem PY3.
Co do Blockxow to mam ich 12 kolorow i jestem z nich zadowolona, no, ale mam jeszcze slabe rozeznanie w w farbach innych firm. Najgorszym okazla sie siena naturalna, ktora wycisnieta z tubki do godetu, po wysuszeniu, nie da sie wrecz ugryzc. Nie sposob nia malowac, bo pedzel nie wchlania farby, wg mojej nauczycielki ten kolor swietnie nadaje sie na welature. Z tubki z Cobalt violet wycisnelam spre ilosci brazowawej mazi zanim wyszedl z niej wlasciwy kolor, ladny, swietnie sie granuluje i ten tez nadaje sie raczej na welatury. Wzielam tez magente PV19, ktora okazala sie identyczna z posiadanym juz quinacridone violet Schmincke. Ponadto tubki Blockxa sa male jak na swoje 15ml i tak przepelnione, ze nowe farby same wychodza z tubek. Zaleta farb tej firmy jest to, ze nie wysychaja tak szybko jak np. W&N. Uzywa ich Ewa Karpinska w technice robienia tych swoich bialych niteczek, pokrywa farba male powierzchnie po czym pedzelkiem usuwa nadmiar farby, udaje jej sie to tylko z blockxami, ktore schna wolniej.
A jak juz mowimy o pigmentach i niektorzy forumowicze sa w nich swietnie zorientowani to mialabym pytanie - co wchodzi w sklad farb poza zadeklarowanym pigmentem (oczywiscie oprocz gumy, gliceryny, miodu itd). Czy mozna "przemycic" jakies nie zadeklarowane pigmenty? Dla latwiejszego wyluszczenia mojego problemu pomoge sobie Buff titanium Daniela Smitha
[link widoczny dla zalogowanych]
Buff tytanuim ma kolor, powiedzmy, piaskowy, ale zrobiony jest z bieli tytanowej PW6:1. Ma go kilka moich znajomych akwarelistek, pobralam probke tego koloru i zrobilam sobie "swoj" buff z ruskiej ochry, ktora "zlamalam" ociupinka quinqcridone violet Schmincke,a po wyschnieciu nalozylam welature z ruskiego umber. Roznice, minimalna, widac dopiero przykladajac "moj" buff do oryginalnego., ale jestem przekonana, ze pracujac nad miesznaka uzytych przeze mnie trzech kolorow mozna dokladnie odtworzyc ten oryginalny.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pjwasek
Sobolowy Master
Dołączył: 18 Maj 2009
Posty: 550
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 8:01, 12 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Co to jest godet? Co to jest welatura?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
savras
paluchomaz
Dołączył: 29 Mar 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 9:12, 12 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Nitka napisał: | Najgorszym okazla sie siena naturalna, ktora wycisnieta z tubki do godetu, po wysuszeniu, nie da sie wrecz ugryzc. Nie sposob nia malowac, bo pedzel nie wchlania farby |
Mam kilka ziem w półkostkach Blockx i zdecydowanie odradzam Transparent Yellow Oxide. Próba uzyskania z niej jakiejkolwiek ilości pigmentu przypomina pocieranie kawałka plastiku.
Nitka napisał: | Zaleta farb tej firmy jest to, ze nie wysychaja tak szybko jak np. W&N. |
Jeśli chodzi o W&N, to farba z tubek różni się składnikami od tej w kostkach (zdaje się ma mniej o ile wcale gliceryny). Z kostki znacznie łatwiej uzyskać farbę niż z zaschniętej farby z tubki.
Nitka napisał: | A jak juz mowimy o pigmentach i niektorzy forumowicze sa w nich swietnie zorientowani to mialabym pytanie - co wchodzi w sklad farb poza zadeklarowanym pigmentem (oczywiscie oprocz gumy, gliceryny, miodu itd). |
Polecam tego pdf-a:
[link widoczny dla zalogowanych]
Nitka napisał: | Czy mozna "przemycic" jakies nie zadeklarowane pigmenty? |
Oczywiście. Zdaje się, że jeśli ilość pigmentu nie przekracza iluś tam procent, to nie musi być wymieniany na liście.
Nitka napisał: | Buff tytanuim ma kolor, powiedzmy, piaskowy, ale zrobiony jest z bieli tytanowej PW6:1. |
PW6:1 to nieoczyszczona forma PW6. PW6:1 zawiera domieszkę tlenków żelaza, które nadają mu właśnie taki kolor.
Ostatnio zmieniony przez savras dnia Pią 9:43, 12 Cze 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Nitka
miłośnik plamy
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pią 11:02, 12 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
@ pjwasek
wkradl sie belkot, ale pozna pora pisalam godet to kostka, a welatura to cieniutka warstwa farby naniesiona na wyschniety juz malunek w celu zgaszenia poprzedniej warstwy koloru lub uzywajac farb, ktore granuluja dla nadania nowego efektu.
@savras
Dziekuje pieknie za wszystkie wyjasnienia i link. Nie znam angielskiego, ale bede sie wgryzac.
Cytat: | Próba uzyskania z niej jakiejkolwiek ilości pigmentu przypomina pocieranie kawałka plastiku. |
jest to porownanie, jakiego mi brakowalo
Cytat: | Handprint niestety nie ma testu BlockX, |
Poruszam sie po omacku na tej stronie, wpadlam nawet ku mojemu zdumieniu na Szekspira, jakie inne testy mozna tam znalezc i moglbys mi podac linki ?
Cytat: | PW6:1 to nieoczyszczona forma PW6. PW6:1 zawiera domieszkę tlenków żelaza, które nadają mu właśnie taki kolor. |
Wreszcie sie dowiedzialam co to sa te literki po dwukropku, sporo tego w PB15
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pjwasek
Sobolowy Master
Dołączył: 18 Maj 2009
Posty: 550
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 11:45, 12 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
A czym się różni welatura od laserunku?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
savras
paluchomaz
Dołączył: 29 Mar 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 14:10, 12 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Nitka napisał: | Poruszam sie po omacku na tej stronie, wpadlam nawet ku mojemu zdumieniu na Szekspira, jakie inne testy mozna tam znalezc i moglbys mi podac linki ? |
Strona główna [link widoczny dla zalogowanych]
Podstrona o akwarelach [link widoczny dla zalogowanych]
Ilość informacji o akwarelach jest ogromna.
Krytyczne recenzje marek [link widoczny dla zalogowanych]
Omówienie pigmentów [link widoczny dla zalogowanych] - żeby przejść do danego koloru trzeba kliknać link na górze
Nitka napisał: | Wreszcie sie dowiedzialam co to sa te literki po dwukropku, sporo tego w PB15 |
Dwukropek ogólnie oznacza wariant pigmentu. Kilka przykładów:
PW6:1 - nieoczyszczony TiO2
PB15:3 - odmiana molekularna błękitu ftalowego
PY35:1 - żółcień kadmowa z dużą ilością siarczanu baru jako wypełniacza
PR108:1 - czerwień kadmowa z dużą ilością siarczanu baru jako wypełniacza
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|